
Menustructuur
Een goed gestructureerde website is gebaseerd op een menustructuur.
Niet alleen voor websitebezoekers moet het menu gebruiksvriendelijk en makkelijk te begrijpen zijn, maar ook voor zoekmachines is het bijzonder belangrijk. Zoekmachines gebruiken het menu namelijk onder andere om pagina’s te ontdekken, te rangschikken en uiteindelijk de content te begrijpen. Dit draagt bij aan een zo optimaal mogelijke vindbaarheid/ranking van de websitepagina’s.
Daarnaast: Maak in teksten gebruik van interne links. Die links, die op pagina’s naar andere pagina’s verwijzen, helpen de zoekmachines om de inhoud en relaties tussen de pagina’s beter te begrijpen.
Goede menustructuur bouwen
Denk goed na over wat er in de menustructuur dient te komen. Welke items komen in de menubalk, wat wordt de volgorde en is er bijvoorbeeld een secundair of submenu nodig? Een menustructuur van een website kan eenvoudig zijn en slechts bestaan uit enkele items, maar kan ook heel complex zijn met een uitgebreide onderliggende architectuur. Een websitestructuur optuigen is een kwestie van slim puzzelen en keuzes maken.
Aan de hand van 2 stappen kan een goede menustructuur ontworpen worden.
- Hoofdonderwerpen vaststellen en daarna:
- Per hoofdonderwerp, subonderwerpen bedenken
- Eventueel per subonderwerp, weer subsubonderwerpen bedenken
- Bedenk nu de hiërarchie.
Google zegt hierover: “Zet een logische hiërarchie op: maak het gebruikers zo eenvoudig mogelijk om van algemene inhoud naar de specifiekere inhoud te gaan die ze op uw site zoeken [Google Startersgids]”. Daarnaast adviseert Google: “Maak een site met een duidelijke hiërarchische structuur en met tekstlinks [Google’s richtlijnen voor webmasters]”.
Niet alleen de structuur zelf maar ook de woorden, die in het menu gebruikt worden, zijn belangrijk. De keuze van woorden moet zo dicht mogelijk bij die van de doelgroep passen. Denk vanuit de doelgroep. Zoekwoorden kunnen gevonden worden uit analyse van websitebezoek (Google Analytics). Is er geen data van huidige website, dan kan op basis van eigen onderzoek binnen de doelgroep interessante en relevante zoekwoorden achterhaald worden.
Hoe ziet een goede menustructuur er uit?
Het menu bevindt zich in de header van een website. Belangrijk is tegenwoordig dat iedere website responsive is, ofwel te bekijken via mobiel en tablet. Hierdoor moet er rekening worden gehouden met een menustructuur, die goed zichtbaar dient te zijn en passend is voor alle devices. Daarom, maar ook om het overzichtelijk te houden, is het advies om de navigatiestructuur uit maximaal zeven hoofdmenu-items te laten bestaan. Ons korte termijngeheugen onthoudt namelijk ook slechts zeven items.
De uitdaging is om de menustructuur te beperken tot zo weinig mogelijk items, met een maximum van zeven. Bij teveel menu-items weet een bezoeker niet waar hij/zij moet kijken/klikken, raakt het overzicht kwijt en zal eerder afhaken.
Een menustructuur ziet er schematisch als volgt uit.

Nu lijken 7 menu-items in de header veel. Toch is dat niet zo. Houd rekening met ook items, die niet met de organisatie/onderneming te maken hebben.
Standaard zijn de volgende items veel gebruikt:
- Over ons
- Blog/Nieuws
- Contact
Zo blijven er maar 4 core-items over.
Tip: gebruik niet Home als menu-item. Daarvoor kan het logo gebruikt worden. Deze staat meestal links boven de menubalk (header).
Titels van menu-items moeten beschrijvend zijn
De titles (namen) van de menu-items in een hoofdmenu moeten beschrijvend zijn. Maak de bezoekers duidelijk waar het over gaat en gebruik daarbij termen die je doelgroep begrijpt. Uiteraard moet dit aansluiten met de inhoud en intentie van de content op de betreffende pagina. Vermijd gebruik van moeilijk vakjargon. Let er daarbij op dat de menu-items kort en krachtig zijn.
Samenvatting
De goede menustructuur is niet alleen voor websitebezoekers vanwege gebruiksgemak en snel te vinden content van belang, ook voor zoekmachines is het bijzonder belangrijk.
- Doe onderzoek naar geschikte zoekwoorden/zoektermen
- Ontwikkel een (logische) menustructuur
- Ga voor maximaal 7 menu-items
- Houd de titels kort
Wil je meer weten over het maken van een menustructuur voor je website, neem dan direct contact met ons op. Bel 06-14057398 of gebruik onderstaand contactformulier.