Hoe waarde (terug)winnen uit broken backlinks

Hoe broken links repareren- bullfrag.com

Stap voor stap oplossen van verbroken backlinks en de voordelen daarvan. Niet alleen winst met eigen pagina’s, maar ook door gebruik te maken brokenlinks van je concurrenten.

Wanneer veel digitale marketing professionals denken aan linkbuilding, springen hun gedachten in eerste instantie naar het standaard proces. Je denkt al gauw aan de meest optimale onderwerpregels en plaatsingsverzoeken in e-mails voor opname in een publicatie, of andere manieren om andere inboundlinks/backlinks te krijgen. Deze methodes kunnen heel effectief zijn, maar het rendement van de investering heb je grotendeels niet in de hand. Niet iedereen zal positief reageren op e-mails en verzoeken, waardoor marketeers op zoek moeten naar nieuwe bronnen.

Gelukkig zijn er een aantal zeer effectieve link-building tactieken die marketeers meer controle geven en zowel gebruikers als website-eigenaren van dienst zijn. Een van deze strategieën is specifiek gebaseerd op verbroken backlinks.

Wat zijn verbroken backlinks?

Net als verbroken interne links op sites die 4xx-klantcodes opleveren, treden verbroken backlinks op wanneer een externe link van een site naar een niet-bestaande pagina op een ander domein verwijst. Dit gebeurt meestal wanneer de URL van een pagina is gewijzigd of wanneer de koppelende site een onjuiste URL heeft toegevoegd.

In feite zijn internetprofessionals al lange tijd op de hoogte van de tendens dat links/pagina’s niet meer bestaan. Dit fenomeen wordt vaak “linkrot” genoemd, en veel sites hebben er last van. Uit een onderzoek van WooRank bleek dat 12,2% van de backlinks van e-commercesites gebruikers naar een 404-pagina leiden.

% broken links in Woorank
Afbeelding: WooRank

Hoewel het onderzoek zich alleen richtte op e-commercesites, is de kans groot dat soortgelijke trends ook in andere sectoren worden aangetroffen. In feite wordt dit bevestigd vanuit de wetenschappelijke wereld. Uit een onderzoek dat in 2014 door Harvard Law Review werd uitgevoerd, bleek dat tot 20% van de backlinks al na één jaar dood kan zijn en dit percentage neemt toe naarmate de tijd verstrijkt.

Ontwikkeling linkrot
Afbeelding: Perma.cc

En de snelheid van linkrot is niet het enige wat zorgwekkend is. Met de exponentiële snelheid waarmee backlinks breken gaast ook nog eens een enorme hoeveelheid linkwaarde verloren.

Gezien de belangrijkheid van dergelijke links, kan het verrassend zijn om te zien hoe weinig de tactiek van het verhelpen van broken links en gebruiken van broken links van de concurrentie onder doorgewinterde marketeers wordt besproken. Dit kan te wijten zijn aan een onevenredige focus op de grotendeels verkeerd begrepen factor “versheid”, waarbij men zich uitsluitend richt op het verdienen van links uit nieuwe inhoud zonder de gemiste kansen van “oudere” backlinks te bekijken.

Oude backlinks kunnen echter nog steeds waardevol zijn. Je kunt een schat aan waarde (terug)winnen via “ link reclamation” en “broken link building”. Het enige wat daarvoor nodig is, is dat je goed let op de broken links die zowel naar jouw site als naar de sites van je concurrenten wijzen.

Verbroken links: reclamation vs. building

Er zijn twee belangrijke verschillen tussen broken link terugwinnen (link reclamation) en broken link building. Link reclamation probeert letterlijk de waarde terug te winnen van broken links die naar jouw site wijzen. Verbroken link building is het proces waarbij je zelf inhoud creëert of bestaande gebruikt, om de verbroken backlinks van uw concurrenten te vervangen.

De methoden zijn enigszins verschillend, maar beide bieden je meer controle dan standaard link-building werkzaamheden. Ze maken zelfs een wereld van verschil als ze goed worden uitgevoerd.

Een succesvol broken backlink project betrof Ultimate Whale Watch & Snorkel, een opdrachtgever van Corey Patterson (schrijver van dit artikel). Na het initiëren van link reclamation en broken link building, stegen de niveaus van organisch verkeer en gerankte zoekwoorden (de afbeeldingen hieronder) gedurende het volgende jaar met veel hogere percentages dan in de afgelopen jaren.

Ontwikkeling organisch bezoek
Organisch verkeer voor Ultimate Whale Watch & Snorkel. Bron: Ahrefs
Organische gerankte keywords
Organische gerankte keywords voor Ultimate Whale Watch & Snorkel. Bron: Ahrefs.

Opvallend daarbij is het des te meer door de branche waarin UWW actief is. Ondanks het feit dat UWW in de toerisme/reis sector zat tijdens de COVID-19 pandemie, zagen zij een toename van 171,2% in organisch verkeer en een toename van 257,2% in organische zoekwoorden.

Gekoppeld aan de andere link-building tools, kunnen broken link reclamation en linkbuilding inspanningen zeer succesvol blijken. Hier zijn de aanbevolen stappen voor beide processen:

Verbroken backlink terugwinnen

Stap 1: Analyseer de backlinks van je website. Eerst moet je bepalen hoeveel (indien aanwezig) backlinks die naar je site verwijzen verbroken zijn. Ahrefs is hiervoor een geweldige tool. Het stelt je in staat om te bekijken welke backlinks naar dode links wijzen.

Open en log in op Ahrefs, voer dan een analyse uit op je website.

Ahrefs navigatiebalk

Stap 2: Organiseer je kapotte backlinks. Navigeer naar het “Broken Links” icoon onder “Backlinks” in het linkermenu en klik erop. Je krijgt dan een lijst te zien met alle verbroken backlinks voor de website.

Broken link submenu in Ahrefs

Het is handig om de kapotte backlinks in deze lijst te ordenen via de kolom “DR” (domain rating). Hierdoor komen de hoogst gewaardeerde links bovenaan de lijst te staan. Je kunt deze vervolgens exporteren naar een spreadsheet voor verdere beoordeling.

Stap 3: Kies de broken links die je wilt oplossen. De handige tabel met gegevens laat zien waar de backlink vandaan komt, wat de anchor-tekst is en naar welke URL hij verwijst. Analyseer de externe domeinen in de lijst en beslis of de backlink de moeite waard is om aan te pakken. Je kunt besluiten dat sommige irrelevant zijn, een lage autoriteit hebben of gewoon misschien wel pure spam zijn. Het is het beste om te zoeken naar backlinks die afkomstig zijn van gezaghebbende sites (met een hoge DA) die relevante anchor-tekst gebruiken.

Stap 4: Herstel de waarde van de verbroken link. Zodra je een lijst met verbroken backlinks hebt samengesteld die je wilt terugwinnen, bekijk je jouw eigen site en bepaal je welke link (url op je website) de meest ideale vervanging zou zijn.

Er zijn twee hoofdmanieren om vanaf hier verder te gaan.

Optie A: Neem contact op met de site-eigenaar van de genoemde backlink en laat hen weten dat deze verbroken is. Geef hen de relevante vervangende link en vraag hen om deze te updaten. In het ideale geval zal de sitebeheerder blij zijn dat je hem op een kapotte link op hun site hebt gewezen en de nieuwe live URL doorgeeft.

Optie B: Soms reageert de site-eigenaar niet. In dit geval kunt u de verloren linkwaarde gemakkelijk terugwinnen via een redirect. Zet een 301 (permanente) redirect op naar een relevante pagina op je site. Op deze manier krijg je de verloren linkwaarde terug en komen gebruikers op een live pagina terecht.

(een juiste nieuwe url in de link heeft de voorkeur boven het plaatsen van een redirect!)

Redirects

Redirects effectief?

Zijn 301 redirects effectief bij kapotte backlinks? Marketeers hebben lang gediscussieerd over de exacte hoeveelheid linkwaarde (of PageRank) die wordt doorgegeven via 301 redirects. Dit is grotendeels te wijten aan verwarring over de manier waarop Google en andere grote zoekmachines hiermee omgaan.

Om deze kwestie te verduidelijken, legde Google’s John Mueller uit hoe Google specifiek 301-redirects gebruikt als richtlijnen in de richting van canonieke URL’s. Dus als de doorverwijzingslink die je instelt qua onderwerp niet voldoende lijkt op het origineel, zal Google de verbroken link waarschijnlijk behandelen als een soft 404. Maar een zeer relevante omleiding zal waarschijnlijk bijna 100% van de rankingvoordelen krijgen.

Daarom is het zo belangrijk om ervoor te zorgen dat de omleiding geschikt is voor de ontbrekende inhoud. Je wilt dat zoekmachines de omgeleide URL als canonical beschouwen.

Broken link building met behulp van gegevens van concurrenten

Stap 1: Analyseer de backlinks van je concurrent. Kies een concurrent en analyseer deze in Ahrefs op dezelfde manier als hierboven beschreven.

Stap 2: Vind de relevante broken backlinks. Categoriseer de verbroken backlinks op relevantie. Kijk nu op je eigen site en bepaal of je content hebt die vergelijkbaar is met het onderwerp van de link in kwestie. Dit zal de verbroken link zijn die je zult proberen te vervangen op de site van de derde partij.

Stap 3: Zorg voor de perfecte vervangende inhoud. Nu is het tijd om een stuk relevante vervangende inhoud samen te stellen. Bekijk dan het onderwerp en de anchor-tekst van de site waarop de broken link staat. Gebruik dit als basis voor de nieuwe pagina die je gaat schrijven/aanleveren. Plaats die nieuwe pagina op je eigen website. Als je al relevante content hebt en die goed aansluit bij de inhoud van de linkende websitepagina, dan kun je meteen tot actie overgaan!

Stap 4: Neem contact op met de eigenaar van de site. Zodra je een vervangende pagina (klaar) hebt, neemt je contact op met de eigenaar van de verbroken link en laat hem weten wat het probleem is. Bied jouw artikel als vervanging aan en laat zien hoe het aansluit bij het onderwerp van de content. Je zult verbaasd zijn hoeveel site-eigenaren hier gehoor aan geven – niemand wil artikelen met fouten plaatsen.

Besteed aandacht aan verbroken backlinks

De problemen met verbroken backlinks is, dat vrijwel alle sites hier wel eens mee te maken hebben. Het biedt marketeers creatieve mogelijkheden voor linkbuilding. Aandacht besteden aan deze potentiële links kan een enorm verschil maken.

Origineel bericht op Search Engine Land door: Corey Patterson 23 april 2021

Corey Patterson is een professionele SEO’er en schrijver. Hij werkt bij Thrive Internet Marketing voor klanten in verschillende sectoren en zoekt voor het beste resultaat een combinatie van technische strategieën en content.

Heb je vragen over deze blog of wil je gewoon eens praten over online marketing en SEO, bel ons dan op 06-14057398 of gebruik het contactformulier.

Wij helpen je graag jouw business verder te ontwikkelen.

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes en interessante artikelen. Schrijf direct in.

Inschrijven nieuwsbrief

Geplaatst in SEO

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.