10 Stappen om je te helpen klanttestimonials om te zetten in SEO winst

Klanten testimonials - reviews

Testimonials van klanten, een essentieel onderdeel van elke marketingstrategie, zijn een goudmijn aan informatie. Maak ze onderdeel van jouw B2B SEO-strategie.

Vertrouwen ligt aan de basis van onze meest waardevolle relaties.

En in het bedrijfsleven, net als in het leven, is dit vertrouwen zwaar bevochten en ongelooflijk waardevol.

Getuigenissen communiceren dit vertrouwen naar je potentiële klanten zoals geen andere woorden dat kunnen.

Ze zijn essentieel voor elke B2B-marketingstrategie en kunnen de meest betrouwbare bron zijn voor het informeren van belangrijke aankoopbeslissingen.
Belangrijker nog, ze zijn ook een goudmijn van content en marktinformatie die deel zou moeten uitmaken van jouw SEO strategie.

Waarom zijn testimonials belangrijk voor uw bedrijf?

Het concept van sociaal bewijs werd oorspronkelijk geschetst door psycholoog Robert Cialdini in zijn boek “Invloed: The Six Principles of Persuasion (de 6 principes van verleiden)”. Het werk benadrukt hoe individuen voor antwoorden naar anderen kijken over wat ze moeten denken en doen.

Marketeers erkennen al lang het belang van getuigenissen als een vorm van invloed in het koopproces.

Er is een hele subindustrie ontstaan van websites met beoordelingen van gelijken om beoordelingen van producten en diensten te verzamelen en openbaar te maken.

Uit het 2020 Crowd Views rapport (een rapport uitgebracht door G2, een peer-to-peer beoordelingssite in de USA), blijkt dat terwijl 46% van de B2B-beslissers openbare productbeoordelingswebsites gebruiken om aankoopbeslissingen te evalueren en dat 69% van hen de website van de verkoper gebruikt als primaire bron van informatie.

Door testimonials eenvoudig toegankelijk te maken op hun website en content, ontdekken B2B-marketeers nieuwe manieren waarop reviews niet alleen geloofwaardigheid en informatie toevoegen aan de buyer journey, maar ook SEO-waarde ontsluiten.

Waarom zijn testimonials belangrijk voor B2B SEO?

Het belang van klant testimonials voor SEO is afgeleid van drie onderling verbonden categorieën: gebruikerservaring, domein autoriteit, en zoekmachine resultaten pagina’s (SERP) rankings.

  • Gebruikerservaring: Testimonial content kan worden gebruikt op product- en oplossingspagina’s, landingspagina’s, blog posts, en elders om waardevolle context en sociaal bewijs toe te voegen.
  • Domein autoriteit: Recensies via sites van derden verhogen jouw domeinautoriteit wanneer ze gerelateerd zijn aan specifieke velden en trefwoorden.
  • SERP ranking: Inhoud van testimonials informeert de prestaties van uw site rechtstreeks en verbetert ook de zichtbaarheid van uw merk via rankings op sites van derden.

De langetermijndoelstelling van Google om geloofwaardigheid en transparantie te belonen, is terug te zien in de manier waarop Google beoordelingen in SERP’s heeft opgenomen.

In de loop der jaren hebben verschillende Google-patenten het belang van klantbeoordelingen als een punt van geloofwaardigheid onderstreept.

In de meest elementaire zin, naarmate meer mensen een product beoordelen, worden de zoektermen voor dat [product]+[beoordeling] populairder binnen zoekmachines, die op hun beurt meer mensen helpen ze te ontdekken.

Wat meer is, klantervaringen kan ook helpen met long-tail zoekopdrachten, die query’s in staat stellen om meer niche zoekterm wegen aan te boren en niet alleen de meest voorkomende termen.

Als gevolg hiervan kunnen ze effectief blijken te zijn bij het benutten van meer gevarieerde en spreektaal patronen, helpen om zich te richten en tegemoet te komen aan steeds meer specifieke klanten.

Hoe testimonials en recensies om te zetten in SEO winst

Er zijn veel voordelen aan het verzamelen van reviews en testimonials, maar de sleutel tot het hebben van een positieve impact op je bedrijf is hoe en waar je de inhoud die door jouw klanten is gedeeld kunt gebruiken.

1. Ga er op uit

Er zijn tal van B2B reviewsites die mogelijkheden bieden om testimonials te creëren en te delen. Je moet wel aanpakken!

Hoe meer reviewsites u gebruikt, hoe meer zichtbaarheid je creëert voor je merk. Voor B2B marketeers zijn de meest relevante sites onder andere:

  • G2: Een business software en service review platform om zowel kopers als verkopers te helpen beter te navigeren op de markt.
  • TrustRadius: Een site voor de beoordeling van bedrijfstechnologie, ontworpen om kopers te helpen betere productbeslissingen te nemen op basis van gebruikersbeoordelingen.
  • Google Mijn Bedrijf: Een wereldwijde vermelding die bedrijven helpt in contact te komen met potentiële klanten in het hele Google-ecosysteem.
  • Capterra: Een online marktplaats die dient als een intermediair tussen kopers en technologieverkopers binnen de software-industrie.

Voor Nederlandse bedrijven zijn op Google Mijn Bedrijf na, de bovenstaande sites/platforms niet echt interessant. In een blog van Trengo vind je meer informatie over mogelijk geschikte review tools.

Zorg ervoor dat je bedrijf wordt vermeld op de meest relevante beoordelingssites. Bouw aan klantenloyaliteit door je klanten te vragen om jouw product of dienst te beoordelen – en maak het hen gemakkelijk om dat te doen.

Link een eerste beoordeling, zodat klanten een duidelijk voorbeeld kunnen zien. Geef ze een sjabloon om in te vullen, inclusief trefwoorden die de meest relevante autoriteit voor je bedrijf zullen opleveren.

2. Ontcijfer je testiomonials

Beoordelingen van klanten zijn een ongelooflijke bron van interessante inzichten en taalgebruik (lees: zoekwoorden) die als basis dienen voor inhoud en trefwoordstrategie.

Neem een uur de tijd om de reviews te bekijken. Je zult terugkerende vragen en uitspraken beginnen te zien. Let op de uitdagingen en de mogelijkheden die je klanten ervaren met je product of dienst.

Verzamel die gegevens in een formaat dat het gemakkelijk maakt om ze te kwantificeren en te analyseren. Bijvoorbeeld in een spreadsheet of een wordcloud (woordenwolk) generator. Je zult patronen beginnen te herkennen waarmee je verder kunt gaan werken.

Dit alles moet onderdeel worden van je zoekwoordstrategie.

3. Maak specifieke geoptimaliseerde testimonial pagina’s

Nu dat je een duidelijk beeld hebt van de trefwoorden die het meest belangrijk zijn voor je doelgroep, groepeer je de testimonials volgens de belangrijkste pijnpunten die uit het onderzoek naar voren zijn gekomen.

Schrijf hiermee trefwoordrijke pagina’s. Deze kunnen cornerstone pagina’s worden die direct linken naar uw product en oplossing pagina’s.

4. Maak pagina’s met concurrentievergelijkingen

Concurrerende of tegenstrijdige zoekopdrachten (bijv. ‘ons merk versus de concurrent’) worden vaak gebruikt tijdens de onderzoeksfase van het koopproces en hebben een aanzienlijke SEO-waarde.

Selecteer getuigenissen waarin je merk beter presteert dan je concurrenten, ontwikkel zoekmachine-geoptimaliseerde pagina’s rond bijbehorende zoekopdrachten en je merk zal die zoektermen domineren.

5. Gebruik uw recensies verstandig

Er is geen juiste of verkeerde manier om de getuigenissen die u wilt presenteren op specifieke pagina’s van uw site te kiezen, maar het hebben van een paar leidende principes kan helpen.

Vraag jezelf af:

  • Welke recensies sluiten aan bij de boodschap die je aan je bezoekers wilt overbrengen?
  • Wie schreef de testimonial? Zijn ze bekend in de branche? Hebben hun woorden om welke reden dan ook meer gewicht? Is het een persreview? Kan je hun logo toevoegen?

Is de testimonial boeiend? Gebruikt het relateerbare, toegankelijke woorden en bewoordingen?

6. Gebruik uw testimonials om backlinks te bouwen

Gebruik positieve recensies als het begin van een dialoog met je klanten. Ontwikkel co-marketing content, wederkerig met een review of testimonial op hun site.

Ook, gebruik de ‘best of’ industrie lijsten en vergelijkingswebsites om hen je testimonials te tonen en hen te vragen om u toe te voegen aan hun referentiepagina’s.

7. Reageer op de reviews die je ontvangt

Dit wordt vaak over het hoofd gezien als een zoekmogelijkheid.

Google ziet de dialoog tussen bedrijven en klanten als een signaal voor vertrouwen en merkopname. Volgens de ondersteuningspagina van Google Mijn Bedrijf:

“Reageren op testimonials laat zien dat jij je klanten en de feedback die ze over je bedrijf achterlaten waardeert. Positieve testimonials van hoge kwaliteit van je klanten verbeteren de zichtbaarheid van je bedrijf en vergroten de kans dat een potentiële klant jouw locatie zal bezoeken.”

Google Reviews

8. Gebruik Schema Review Snippets

Als je testimonial- of recensie-inhoud op je website hebt, maakt het toevoegen van schema markup aan die pagina’s (en de bijbehorende beoordelingen) het waarschijnlijker dat die pagina’s als rijke resultaten worden weergegeven.

Dit is vooral krachtig wanneer het wordt gebruikt op vergelijkingspagina’s die in de zoekresultaten naast je concurrenten worden weergegeven. Google biedt documentatie om precies uit te leggen hoe u Review Snippet markup implementeert.

9. Leid met gemerkte zoekwoorden

Vermeld jouwproductcategorie in combinatie met je merknaam wanneer je content schrijft, vooral als deze content ook op andere websites ‘live’ zal gaan. Dit zorgt voor een sterke merkcontinuïteit op alle gedeelde platforms.

Gebruik alle extra exposure om je bedrijf te promoten, zowel visueel (met logo’s) als via gedeelde content.

10. Test en test opnieuw

Zodra de juiste recensies zijn geselecteerd, kun je met behulp van A/B-tests bepalen welke het beste bij je doelgroep aansluit. Welke recensies vinden je klanten goed? Welke stimuleren het hoogste conversiepercentage?

Conclusie

Testimonials/productreviews zijn het grootste geschenk dat jij je kopers kunt geven. Zoekmachines zoals Google waarderen autoriteit en willen alleen de meest betrouwbare en geloofwaardige bedrijven aanbevelen. Het zijn de gebruikers die het meest profiteren van door gebruikers gegenereerde inhoud.

Door de bovenstaande stappen te volgen, kun jee snel beginnen met het opbouwen van geloofwaardigheid, samen met SEO-waarde.

Vergeet niet dat klanten die je bedrijf, product of dienst bespreken via gedeelde beoordelingen en testimonials, meer invloed hebben op de verkoop dan welke andere promotie-inspanning dan ook.

Door het bevorderen van de klantervaring, zul je een groei in het websitebezoek, conversies, en uiteindelijk in je omzet realiseren.

Origineel blog geplaatst op Search Engine Journal door Alexander Kesler – 6 mei 2021
Alexander Kesler is oprichter & CEO bij Infusemedia

Alexander Kesler is een B2B digitale marketeer met meer dan 20 jaar ervaring in het bouwen van succesvolle organisaties.

Heb je vragen over deze blog of wil je gewoon eens praten over online marketing en SEO, bel ons dan op 06-14057398 of gebruik het contactformulier.

Wij helpen je graag jouw business verder te ontwikkelen.

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes en interessante artikelen. Schrijf direct in.

Inschrijven nieuwsbrief

Geplaatst in SEO

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *