10 Belangrijkste elementen voor een goede SEO-tekst

Effective seo-content

Wat is er nodig om SEO-teksten met een hoog rendement te maken? Lees onderstaand artikel van Julia McCoy en begrijp alle stappen die nodig zijn in het samenstellen van een hoog-rankende teksten.

SEO is een belangrijke factor voor zakelijk succes. Immers, wanneer je in zoekresultaten verschijnt met inhoud die lezers aanspreekt, helpt dat je zichtbaarheid nog meer te vergroten, het verkeer te stimuleren en de conversie te verhogen.

En toch worstelen veel mensen met het schrijven van goede SEO-inhoud.

Er was een tijd dat de manier om de aandacht van Google te krijgen simpelweg bestond uit het vullen van inhoud met trefwoorden die zouden kunnen overeenkomen met wat mensen online zochten.

SEO ging daarbij minder over het maken van inhoud die mensen konden gebruiken en meer over het aanspreken van de algoritmen van Google.

Vandaag de dag is SEO verschoven van schrijven voor machines naar schrijven voor mensen. Door nuttige, boeiende inhoud te creëren, kunnen bedrijven effectiever inspelen op de behoeften van hun publiek en leads en omzetgroei genereren.

SEO: Een constante evolutie

De introductie van het internet heeft het leven van de consument drastisch veranderd. Met zo veel informatie binnen handbereik, zijn de shoppers van vandaag in staat om meer onderzoek voor zichzelf te doen dan ooit tevoren.

Dit stelt hen in staat om kritischer te zijn over de producten die ze kopen en de bedrijven waar ze van kopen. Consumentenbehoeften en -verwachtingen veranderen voortdurend en als gevolg daarvan, SEO dus ook.

Zoekmachines willen de best mogelijke ervaring voor hun gebruikers leveren. Hoe meer Google leert over zijn zoekers, hoe meer het zijn algoritmen aanpast om nog beter aan hun behoeften en verwachtingen te voldoen.

Daarom, terwijl de basisprincipes van SEO vrij constant blijven, zijn de regels voor het ontwikkelen van effectieve SEO voortdurend in ontwikkeling. Om content te kunnen schrijven die je SEO-kansen maximaliseert, moet je op de hoogte blijven van de nieuwste normen.

10 Essentiële elementen voor goede SEO Content

Hoewel SEO voortdurend verandert, kun je met wat aanpassingsvermogen en onderzoek in contact blijven met de verwachtingen van consumenten/klanten en hoe ze de algoritmen van Google aansturen. Hun gedrag gebruikt Google zoals hierboven al aangehaald is, om zijn algoritmen continue te verbeteren.

Dit zal je helpen kwalitatieve inhoud te creëren die uw gebruikers (en zoekmachines) zullen waarderen.

Houd bij het schrijven voor SEO de volgende tien inhoudsnormen in gedachten.

1. IJzersterke meta-inhoud

Meta-inhoud is als de teaser (korte samenvatting) van de inhoud die je op de achterkant van een boek vindt. Het geeft lezers een indruk van wat in het boek ze kunnen verwachten. Het kan ook de beslissende factor zijn of de lezer er verder induikt, of het boek terug op de plank legt en naar iets anders grijpt.

Soms is het ontwikkelen van goede SEO-inhoud gewoon een kwestie van het ontwikkelen van verse en sterke meta-informatie.

Goede meta-inhoud, de meta titel en meta description, zou deze regels moeten volgen:

Maximaliseer uw karakters.

Haal het meeste uit deze prime onroerend goed. Terwijl de informatie kort en bondig moet zijn, gebruik alle ruimte die je hebt om de lezer te trekken.

Een goede meta description zal tussen de 50-155 karakters vallen voordat deze het risico loopt te worden ingekort door Google. Deel zoveel mogelijk informatie als je kunt om de lezer te verleiden om op je informatie te klikken.

Voor een goede meta titel geldt in het algemeen een aantal van 65 karakters. Bij meer karakters zal Google de inhoud aan het einde afbreken.

Window title en description - snippet

Wervend schrijven. Je kent misschien wel die oude circus directeuren die riepen, “Dames, heren en kinderen. Komt dat zien, komt dat zien! Mis de grootste show op aarde niet!”

Wees direct, wanneer je je meta content schrijft. Dit is je kans om mensen uit te nodigen om te zien wat je te bieden hebt. Het moet direct zijn, motiverend en mensen aanzetten tot actie.

Verwerk je focus trefwoord.

Wanneer de metabeschrijving het zoekwoord bevat, is Google meer geneigd om het in de zoekresultaten op te nemen. Dit maakt je link in de zoekresultaten aantrekkelijker voor gebruikers en vergroot de kans dat ze erop klikken en uw pagina bezoeken.

2. Schrijf voor zowel mensen als machines

Ken je dat gezegde: “Als mama niet gelukkig is, is niemand gelukkig”?

Dat is de relatie tussen consumenten en zoekmachines. Als de gebruikers niet gelukkig zijn, dan is Google dat ook niet.

In de huidige SEO-regels komen mensen op de eerste plaats. Door inhoud te schrijven die aan hun specifieke behoeften voldoet en met hen resoneert, zullen ze een veel bevredigendere ervaring hebben.

Dit weerspiegelt zich goed op zoekmachines, omdat ze de meest relevante informatie mogelijk hebben gemaakt. Dat is de reden waarom inhoud die lezers bevalt ook SEO een boost geeft en de SERP’s (ranking) verbetert.

Dus als je eerst voor mensen schrijft, schrijf je tegelijkertijd voor de machine. Om gebruikers door je sales funnel te leiden, moet je content leveren die mensen willen lezen.

 

3. Zorg voor waarde

Dit brengt ons bij ons volgende punt: SEO succes hangt sterk af van het feit wat voor waarde jij je lezers biedt.

Mensen wenden zich tot het internet om twee redenen: ze hebben een probleem dat een oplossing nodig heeft, of ze hebben een vraag waar ze een antwoord voor zoeken.

Jouw missie is om die oplossing te bieden of dat antwoord te leveren.

Voor een optimale positionering in de SERP’s moet je waardevolle, diepgaande inhoud schrijven die de pijn van uw lezers verzacht. Mensen zijn actief op zoek naar betrouwbare bronnen op het web en de kans is groot dat u niet het enige bedrijf bent dat uw oplossing aanbiedt.

Om de aandacht van uw lezers te trekken (en te behouden), moet je elke keer boeiende, informatieve inhoud creëren. Hoe meer waarde je biedt, hoe meer vertrouwen je zult opbouwen, en hoe dieper de relatie met je doelgroep wordt.

Dit kan uiteindelijk zorgen voor een sterkere online aanwezigheid, meer leads en meer inkomsten.

Tip: Hoe meer bronnen jij je gebruikers kunt bieden, hoe beter hun ervaring zal zijn. Wanneer je content schrijft, voeg dan afbeeldingen, relevante long-tail zoekwoorden en gebruikersreviews toe om jezelf te onderscheiden van je concurrentie.

4. Vertel een goed verhaal

Verhalenvertellers trekken al eeuwen publiek.
Als je het schrijven van content benadert als een verhalenverteller, kun je de aandacht van lezers trekken en hen dichter bij je merk brengen. Houd rekening met deze elementen van storytelling bij het schrijven voor SEO.

De lezer is de hoofdpersoon. Als kind al waren we graag de held in onze verhaaltjes voor het slapengaan. Als je een verhaal schrijft met de lezer in gedachten, zijn ze meer betrokken en meer geïnteresseerd in de uitkomst. Betrek je publiek door voor hen te schrijven.

Iedereen houdt van spanning. Bedenk hoe het cliffhanger-einde van een goed hoofdstuk ervoor zorgt dat je de pagina omslaat. Als je laat doorschemeren wat er om de hoek ligt, maar niet alles op voorhand onthult, dwing je mensen om je content te blijven consumeren.

En wat gebeurde er toen? Elk verhaal heeft een keerpunt nodig dat de lezer in een onverwachte richting meeneemt. Schrijf content met een aantal verrassingen onderweg.

Schrijf voor je merk. Vergeet niet dat de ultieme reden voor je SEO blog of pagina is om mensen naar je merk te trekken. Ga niet zo op in je verhaal dat je je hoofddoel vergeet.

5. Schrijf krachtige koppen

Je hebt goed werk verricht met het maken van nuttige inhoud waar lezers van houden en Google heeft je beloond met goede zoekresultaten.

Maar om de een of andere reden krijg je geen klikken.

Wat is er aan de hand?

Kijk eens goed naar je koppen. De kans is groot dat ze mensen niet verleiden om de inhoud te lezen. Het is gemakkelijk om zo verwikkeld te raken in het perfectioneren van de essentie van de inhoud dat je het optimaliseren van de titels over het hoofd ziet.
Je moet om je te onderscheiden van de massa en een krachtige titel is de manier om dat te doen.

Sterke titel - snippet

Titels geven mensen een eerste indruk mensen over de inhoud van je artikel. Als je titel niet overtuigend is, dan gaan ze ervan uit dat de inhoud dat ook niet is.
Maak krachtige titels om het doorklikpercentage te verhogen en meer kijkers naar je website te trekken.

Tip: Ik ben een grote fan van de Headline Analyzer van het Advanced Marketing Institute. Ik heb gemerkt dat blogs waarvan de titels 40-50% scoren op hun schaal, beter presteren dan alle andere.

6. Vermijd Keyword Stuffing

In de begindagen van SEO content ontwikkeling was keyword stuffing een ding.
Google’s algoritmes vertrouwden sterk op het aantal trefwoord dat een pagina kon bieden, dus schrijvers zouden zoveel mogelijk trefwoorden in de inhoud proppen als mogelijk was.

Vaak was er geen reden voor. Ze waren vaak niet eens logisch in de context van het artikel, maar ze zaten er in!

Gelukkig, nu er een grotere nadruk ligt op nuttige inhoud, komt dit misbruik van trefwoorden niet meer zo vaak voor. Toch bestaat keyword stuffing nog steeds – alleen niet meer zoals vroeger.
Het is van cruciaal belang om je lezers in gedachte te hebben bij het ontwikkelen van je SEO-inhoud.

Wat zouden zij het meest nuttig vinden? In de hedendaagse SEO is relevantie het belangrijkst. Trefwoorden kunnen worden gebruikt om waardevolle inhoud te leveren.

7. Vergroot de leesbaarheid

Een deel van het creëren van een positieve gebruikerservaring is het schrijven van content die makkelijk te gelezen is. Leesbaarheid speelt een grote rol in de betrokkenheid van gebruikers. Als iemand grote blokken non-stop tekst tegenkomt, is de kans groot dat hij gaat stuiteren en afhaakt.

Houd lezers betrokken door de leesbaarheid van je content te vergroten. We leven in een “skimming” maatschappij waar mensen hun tijd niet willen investeren in het lezen van content die geen waarde toevoegt. Ontwikkel SEO-inhoud met kortere zinnen. Deel lange paragrafen op. Gebruik koppen, lijsten met opsommingstekens en witruimte om lezers verder te dwingen.

Hoe makkelijker je content te lezen is, hoe groter de kans dat gebruikers het in zijn geheel zullen consumeren.

8. Gebruik multimedia

Je wilt niet alleen materiaal maken dat mensen willen lezen, maar het moet ook gemakkelijk te “verteren” zijn. Het moet zeer aantrekkelijk zijn en bezoekers aanmoedigen om langer op je site te blijven.

Een goede manier om dit te bereiken is door multimedia in content op te nemen.
Video’s, foto’s, infographics en diagrammen zijn een visueel stimulerende manier om educatieve informatie te leveren. Ze helpen om de aandacht van je publiek te vangen en maken je materiaal meer memorabel.

Multimedia posts hebben ook meer kans om gedeeld te worden door je kijkers. Hoe vaak heb je een video of afbeelding in een e-mail doorgestuurd gekregen door je vrienden en familie? Mensen houden ervan om boeiende inhoud te delen. Gebruik dit in je voordeel.

9. Voeg Social Share knoppen toe

Over het delen van informatie gesproken, een van de makkelijkste en meest effectieve manieren om het delen van inhoud te bevorderen is via sociale media. Sociale netwerken hebben de manier veranderd waarop mensen dagelijks met elkaar communiceren.

Directe berichtgeving, real-time commentaar, en reactie emoji’s voeden het verlangen van onze samenleving voor directe feedback en communicatie. Door social share-knoppen in je content op te nemen, maak je niet alleen contact met je publiek door inhoud naar de plaatsen te brengen waar zij hun tijd doorbrengen. Je maakt het ook gemakkelijk voor hen om je informatie door te geven aan hun eigen sociale contacten.

Social share-pictogrammen zijn knoppen op je pagina die meestal een automatische Facebook-status of Tweet creëren wanneer lezers erop klikken. Zo hoeft jouw publiek niet meer hun eigen post op te stellen. Ze kunnen je bericht gewoon delen met één klik van een knop.

Dit kan je bereik exponentieel vergroten en een heel nieuw publiek van gelijkgestemde consumenten aantrekken die ook geïnteresseerd kunnen zijn in wat je te bieden heeft.

10. Volg je ontwikkeling, je vooruitgang

De enige manier om de effectiviteit van je SEO-contentstrategie te meten, is het bijhouden van de voortgang. Cijfers zijn de sleutel tot het onthullen van welke aspecten van je plan werken en wat verbeterd moet worden.

Als je de resultaten niet controleert, zult je geen manier hebben waar je bent in het bereiken van je gestelde doelen. Er zijn tal van nuttige tools beschikbaar om je vooruitgang te meten.

Van het verstrekken van relevante zoekwoorden tot het controleren op duplicate content, er zijn  tal van manieren om ervoor te zorgen dat content effectief is en door je doelgroep opgepakt wordt.

Het verbeteren van je SEO, één stukje content per keer

Omdat de behoeften en verwachtingen van de consument voortdurend veranderen, veranderen de SEO-normen dat ook.

Door op de hoogte te blijven van de huidige SEO best practices en je strategie waar nodig aan te passen, kun je waardevolle informatie leveren die lezers boeit en hogere SERP’s oplevert.

Schrijven voor mensen en Google’s algoritmes zorgt ervoor dat je voldoet aan de SEO-normen van vandaag.

Door deze tien SEO-richtlijnen voor content te volgen, ben je van succes in de toekomst verzekerd.

Origineel blog geplaatst op Search Engine Journal door: Julia McCoy  –  20 mei 2021

Julia McCoy is een ondernemer, content marketing strateeg, en een gepassioneerd voorstander van het gebruik van content om een bedrijf op te bouwen. Ze geeft cursussen aan The Content Hacker™ Academy, leidt de activiteiten van haar schrijfbureau Express Writers, en schrijft bestsellers. In 2011 richtte ze haar schrijfbureau op nadat ze van de universiteit kwam met niets anders dan hoop, een droom en 75 dollar. Vandaag telt Express Writers meer dan 90 medewerkers en genereert het zeven cijfers aan jaarlijkse inkomsten. Julia is een drievoudig bestsellerauteur, docent en spreker, en werd gepubliceerd en vermeld in Content Marketing Institute, Entrepreneur, Forbes, Thrive, Search Engine Journal, MarTech Advisor, MarketingProfs, en Austin’s Woman to Watch.

Training – Schrijven voor je website

Wij kunnen ons voorstellen dat nog meer wilt weten/leren over hoe je de beste je teksten voor je website kunt schrijven. Door veel te schrijven zul je het zeker onder de knie krijgen. 

Misschien voel je een vorm van koudwatervrees en wil je nog meer leren. Dan is onze training “Schrijven voor je website” een mooie begin. Het is een praktische training vol met bewezen tips en adviezen. Rijk voorzien van voorbeelden en eigen praktijkcase, toegespitst op jouw situatie. In een dagdeel stomen we je klaar voor het echte werk.

Tenslotte

Heb je vragen over deze blog of wil je gewoon eens praten over online marketing en SEO, bel ons dan op 06-14057398 of gebruik het contactformulier.

Wij helpen je graag jouw business verder te ontwikkelen.

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes en interessante artikelen. Schrijf direct in.

Inschrijven nieuwsbrief

Geplaatst in SEO

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.