Google past algoritme-update productreviews aan

Google algoritme update
Voorlopig alleen voor Engelstalige reviews wereldwijd.

Google heeft een nieuwe kwaliteitsalgoritme-update uitgebracht, die kwalitatieve productreviews bevordert.

Google heeft een nieuwe Search algoritme update aangekondigd, die het de product reviews update noemt. Deze update is ontworpen om “productrecensies beter te belonen”. Delen van “productrecensies vanuit een diepgaand onderzoek”, in plaats van “dunne inhoud over een product”, vertelde een woordvoerder aan Search Engine Land. Reviews, die geschreven zijn op een manier die “inzichtelijke analyses en origineel onderzoek” bevat, zullen beloond worden, vooral “content geschreven door experts of enthousiastelingen, die het onderwerp goed kennen,” aldus Google.

Google productreviews update

De Google productrecensies update heeft als doel om recensie-inhoud te promoten, die verder gaat dan veel van de standaardinformatie die je op het web ziet. Google zei dat het dit soort productrecensies zal promoten in de rangschikking van de zoekresultaten.

Google bestraft niet direct productrecensies van mindere kwaliteit met “dunne inhoud over een product”. Als je echter dergelijke inhoud levert en je rangschikking gedegradeerd wordt omdat andere inhoud boven de jouwe wordt gewaardeerd, zal dit zeker aanvoelen als een straf. Technisch gezien, volgens Google, is dit geen straf tegen je inhoud, Google beloont gewoon sites met meer inzichtelijke recensie-inhoud met rankings boven die van jou.

Technisch gezien zou deze update alleen invloed moeten hebben op productrecensie-inhoud en niet op andere soorten inhoud.

Geen kernupdate

Google zei ook dat dit geen kernupdate is. Dit is een standalone update, die ze de product reviews update noemen. Dit staat los van de reguliere kernupdates van Google, zo liet het bedrijf weten. Google voegde er wel aan toe dat het advies dat het oorspronkelijk gaf voor de kernupdates, “over het produceren van kwaliteitsinhoud voor die updates ook hier relevant is.” In aanvulling op dat advies, gaf Google extra advies specifiek voor deze update.

Reviews

Advies over de update voor productbeoordelingen

De “algemene focus” ligt op het gebruikers bieden van inhoud, die inzichtelijke analyses en origineel onderzoek biedt, inhoud geschreven door experts of enthousiastelingen, die het onderwerp goed kennen,” zei Google over deze update. Dat is vergelijkbaar advies met de hierboven genoemde aanbevelingen voor de kernupdate. Hieronder volgt een lijst met “aanvullende nuttige vragen ten aanzien van het gebruik van productrecensies.” Google raadt aan dat de productrecensies deze gebieden bestrijken en op één of enkele van de volgende vragen antwoorden:

  • Blijkt uit jouw recensies, waar nodig, deskundige kennis over producten?
  • Laten jouw recensies zien hoe het product er fysiek uitziet, of hoe het wordt gebruikt, met unieke inhoud, die verder gaat dan wat door de fabrikant wordt verstrekt?
  • Geven jouw beoordelingen kwantitatieve prestatiegegevens?
  • Leg je in je recensies uit hoe het product zich onderscheidt van zijn concurrenten?
  • Omvatten jouw recensies vergelijkbare producten om te overwegen, of leg je uit welke producten het beste zijn voor bepaalde toepassingen of omstandigheden?
  • Bespreken jouw recensies de voor- en nadelen van een bepaald product, gebaseerd op onderzoek ernaar??
  • Beschrijven jouw recensies hoe een product is geëvolueerd/verbeterd ten opzichte van vorige modellen of releases, gaan ze in op problemen, of helpen ze gebruikers op een of andere manier bij het nemen van een aankoopbeslissing?
  • Identificeren jouw beoordelingen de belangrijkste beslissingsfactoren voor de productcategorie en hoe het product op die gebieden presteert? In een autoreview kan bijvoorbeeld worden vastgesteld dat brandstofverbruik, veiligheid en weggedrag belangrijke beslissingsfactoren zijn en worden de prestaties op die gebieden beoordeeld.
  • Beschrijf je in jouw recensies de belangrijkste keuzes in de manier waarop een product is ontworpen en het effect daarvan op de gebruikers, en ga je daarbij verder dan wat de fabrikant zegt?

Google linkte ook naar zijn blogpost van eerder dit jaar genaamd: betere productinformatie voor shoppers.

Deze algoritme update is nu live voor Engelstalige reviews wereldwijd.

Wat te doen

De algoritme update gaat hoe dan ook een keer ook voor de Nederlandstalige reviews uitgerold worden. Je kunt denken dat het dus wel niet zo’n storm zal lopen. Wil je vast inspelen op wat komen gaat, dan is dat eigenlijk wel zo slim.

Ga je toch reviews plaatsen, zorg dan voor de kwaliteit waar Google aan refereert. De lezers van je reviews profiteren ervan. Je hebt reviews die uniek zijn en zich onderscheiden van de concurrentie op het web.  

Originele bericht op Search Egine Land door: Barry Schwartz – 8 april 2021

Heb je vragen over deze blog of wil je gewoon eens praten over online marketing en SEO, bel ons dan op 06-14057398 of gebruik het contactformulier.

Wij helpen je graag jouw business verder te ontwikkelen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.