Google gebruikt in 80% van de gevallen de HTML title tags voor zoekresultaten

H1 title tag voor gebruik in zoekresultaten

Google bevestigt dat het de manier waarop het titels voor zoekresultaten creëert heeft veranderd. Zij gebruiken niet langer de query (zoektermen) om deze titels te genereren, maar gebruikt nog steeds 80% van de tijd HTML title tags.

Onderstaand wat Barry Schwartz op 24 augustus 2021 over de ontwikkelingen van Google meldt.

Barry Schwartz is een blogger die schrijft over zoekmachines en zoekmachinemarketing. Hij is de oprichter en momenteel de redacteur van Search Engine Roundtable, een online nieuwssite over de zoekmachines en zoekmachinemarketing. Hij is ook de CEO & President van RustyBrick Inc. Vanwege zijn nauwe banden met Google heeft hij makkelijk toegang tot specialisten van Google en krijgt hij informatie uit eerste hand.

Google gaf aan dat het de zoekmachine heeft veranderd, hoe het titels voor lijsten met zoekresultaten creëert. “Vorige week hebben we een nieuw systeem geïntroduceerd voor het genereren van titels voor webpagina’s,” zei het bedrijf dinsdag in een aankondiging.

Wat is er veranderd

Voorheen gebruikte Google vaak de zoekopdracht die de zoeker in het zoekvak invoerde bij het formuleren van de titel van de zoekresultaat-snippets. Maar nu, zei Google, “over het algemeen” zal het “niet langer” de zoekopdracht gebruiken bij het maken van deze titels. In plaats daarvan heeft Google een nieuw systeem om deze titels te genereren dat volgens het bedrijf “beschrijft waar ze over gaan, ongeacht de specifieke zoekopdracht”.

Google zegt dat het nu “gebruik maakt van tekst die mensen visueel kunnen zien wanneer ze op een webpagina aankomen”. Meer specifiek kijkt Google nu naar “de belangrijkste visuele titel of kop die op een pagina wordt getoond.” Dit is inhoud die site-eigenaren vaak plaatsen binnen <H1>-tags, binnen andere header-tags, of die groot en prominent wordt gemaakt door het gebruik van stijlbehandelingen, legde het bedrijf uit.

Titel tags zijn nog steeds primair

Google zei dat voor 80% van de resultaten de HTML-titeltags nog steeds de primaire manier zijn waarop het titels produceert. “HTML-titeltags is nog steeds veruit de meest gebruikte, meer dan 80% van de tijd,” schreef Google.

Waarom de verandering?

Google zei dat deze “update is ontworpen om meer leesbare en toegankelijke titels voor pagina’s te produceren. In sommige gevallen kunnen we sitenamen toevoegen als dat nuttig wordt geacht. In andere gevallen, wanneer we een extreem lange titel tegenkomen, kunnen we het meest relevante deel selecteren in plaats van bij het begin te beginnen en bruikbaardere delen af te kappen.”

Tot nu toe is dit al een paar keer in de nieuwsbrief van Search Engine Land behandeld en ook SEO-professionals Brodie Clark en Lily Ray hebben dit uitvoerig behandeld. Ik heb op mijn persoonlijke blog beschreven wanneer dit gebeurde, namelijk op 17 augustus en hoe dit niets te maken heeft met ranking op basis van tekstfragmenten.

Google is bezig met aanpassingen

Google schreef dat het zoekbedrijf “al verfijningen” aanbrengt in het nieuwe titelsysteem “op basis van feedback”, en belooft “te blijven werken om het in de loop van de tijd nog beter te maken.” Google heeft de feedback gehoord en verzamelt voorbeelden van wanneer deze titels niet zinvol zijn. Danny Sullivan zei zelfs dat dit zou kunnen leiden tot meer controles binnen Google Search Console voor ons om onze titels in de Google zoekresultaten beter te beheren.

Welke impact heeft het

Als je veranderingen hebt opgemerkt in je click-through rate van de Google zoekresultaten, kan dat te maken hebben met deze veranderingen. Hopelijk zijn die veranderingen positief – “Onze tests tonen aan dat de verandering die we hebben ingevoerd titels oplevert die beter leesbaar zijn en de voorkeur genieten van zoekers in vergelijking met ons oude systeem,” schreef het bedrijf. Hoewel, we hebben een aantal grappige en vreemde voorbeelden van titels gezien in de afgelopen weken.

Origineel bericht op Search Engine Land door: Barry Schwartz 24 augustus 2021

Voetnoot

Wat dat voor SEO’ers en contentschrijvers betekent is het volgende. De H1-titel is dus belangrijker dan het zelf nog aanmaken van de window-title. Sta daardoor nog langer stil bij hoe je de H1-titel formuleert. Zorg dat deze pakkend/krachtig is en duidelijk aangeeft waar de inhoud van de pagina over gaat.

Vragen

Heb je vragen over deze blog of wil je gewoon eens praten over online marketing en SEO, bel ons dan op 06-14057398 of gebruik het contactformulier.

Wij helpen je graag jouw business verder te ontwikkelen.

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes en interessante artikelen. Schrijf direct in.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *